گل های پایه روغنی

advanced divider

عنوان مقاله : گل های پایه روغنی

عنوان مقاله : گل های پایه روغنی

گردآوري كننده :ماهان ملت

استاد راهنما :جناب آقای جابر طاهری شکیب

مهندسی نفت-گرایش بهره برداری از منابع نفتی

دانشکده فنی و مهندسی گرمسار

فهرست

تقدیر و تشکر

چکیده

مقدمه

فصل اول: سیال پایه روغنی

گل حفاری پایه روغنی

ترکیب گل پایه روغنی

انواع گل پایه روغنی

 کاربرد گل های پایه روغنی

معایب استفاده از گل پایه روغنی

فصل دوم: افزودنی های سیال پایه روغنی

افزودنی های گل پایه روغنی

عوامل مرطوب کننده

ویسکوزیفایرهای پلیمری

اصلاح کننده های رئولوژیکی

لیگنیت های آلی دوست

عیب یابی گل‌های پایه روغنی

فصل سوم: آزمایش های گل پایه روغنی

آزمایش های سیال حفاری

فصل چهارم: تهیه و نگهداری گل‌ها پایه روغنی

تهیه و نگهداری گل پایه روغنی

سیستم تصفیه گل پایه روغنی

هزینه سیال حفاری

منـابـع

چکیده

هدف از تهیه متنی که پیش روی شماست ،اشنایی با سیال حفاری پایه روغنی و مسائل مربوط به این نوع سیال در حفاری چاه های نفت و گاز   می باشد.

در فصل اول در ارتباط با سیال پایه روغنی است. این فصل با تعریف سیال حفاری پایه روغنی شروع شده ، در ادامه مطالبی درباره ترکیب و انواع گل های پایه روغنی بیان شده است ، و در انتها درباره کاربرد این نوع گل ها و معایب استفاده از این نوع گل ها مطالبی اورده شده است.

فصل دوم درباره افزودنی هایی است که برای بهبود عملکرد گل به گل های پایه روغنی اضافه می شوند. در انتهای این فصل نیز عیب هایی از گل پایه روغنی و افزودنی های لازم برای از بین بردن این عیب ها بیان شده است.

در فصل سوم ازمایش هایی که روی گل پایه روغنی انجام می شود تا خصوصیات این نوع گل ها را بدست اوریم، اورده شده است.

در ابتدای فصل چهارم درباره تهیه و نگهداری گل های پایه روغنی مطالبی بیان شده است ،در ادامه سیستم تصفیه این نوع گل ها گفته شده است و در انتها   مقایسه ای بین هزینه استفاده از سیال های متفاوت اورده شده است.

مقدمه

عمليات حفاري مخازن در حدود ۸۰% کل هزينه هاي يک چاه را در بر مي گيرد و مي توان از آن به عنوان اصلي ترين عمليات بهره برداري نام برد. حفاري چاه هاي نفت و گاز عملياتي دشوار ، دقيق ، نيازمند مطالعات بسيار و پرهزينه است که در اين ميان سيال حفاري به دليل کاربردهاي چندگانه اي که ايفا مي کند از مواد بسيار مهم به شمار مي آيد. گل حفاري سيالي است که همراه با مته به وسيله پمپ به داخل چاه فرستاده شده و پس از انجام کارهاي مورد انتظار از چاه خارج مي شود که البته اين عمليات به صورت چرخشي انجام مي گيرد.

کارکردهاي سيال حفاري

برقراري تعادل فشاري
حمل تراشه ها و مواد حاصل از عمليات حفر توسط مته ، به سطح زمين
تميز کردن زير مته
خنک سازي و روان کاري مته و رشته حفاري
آب بندي ديواره چاه
کنترل خوردگي
از آنجا که نوع مخزن و فرآيند حفاري براي هر مخزني منحصر به فرد است ، نوع گل حفاري نيز بايد متناسب با روند حفاري و شرايط مخزن باشد. سيال حفاري پس از خروج از چاه با عبور از مراحل مختلف از جامدات و مواد ناخواسته عاري شده و دوباره به چرخه عمليات بازگردانده مي شود.

سيال حفاري يک سيال پيچيده است که داراي تعداد زيادي افزودني است. نوع و مقدار اين افزودني ها به نوع روش حفاري و مخزني که حفاري بر روي آن انجام مي شود ، بستگي دارد. گل هاي حفاري را مي توان به گل بر پايه آب (WBM) ، گل بر پايه روغن (OBM) ، گل با پايه سنتزي (SBM) ، امولسيون ها ، امولسيون هاي معکوس ، هوا ، مايعات فومي و …. تقسيم کرد.