خدمات سيال حفاري

advanced divider

در طی عملیات حفاری در صنایع نفت و گاز، مهمترین عوامل و فاکتورها در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده سیال حفاری می باشد. زیرا با توجه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی که هر یک از سیالات دارند به پیشرفت عملیات، کمک شایانی می کنند. به عنوان مثال از طریق گل می توان به نوع سازند زمین شناسی که در حال حفر شدن است پی برد و یا از بروز اتفاقات بسیار مخرب و خطرناک همچون فوران چاه جلوگیری کرد.
سیال حفاری یک سیال کلوئیدی که ترکیبی از چند فاز مایع و مواد جامد مختلف است که جهت سهولت و ادامه عملیات حفاری سازندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . به مرور زمان مواد مختلف با خواص گوناگون فیزیکی و شیمیایی به آن افزوده شد و به سه نوع سیالات پایه آبی ، سیالات پایه روغنی و سیالات حفاری با هوا تقسیم می شود.
در چاه های نفتی به علت عمق زیاد و وجود فشارهای هیدرواستاتیکی بالا و نیز فشارهای زمین ایستایی (over burden pressure ) باید از سیالاتی استفاده کرد که همزمان چندین خواص شیمیایی مختلف داشته باشند تا بتوان از این سیال برای چندین هدف مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال باید وزن آن توانایی کنترل طبقات را داشته باشد و یا بتواند به خوبی مته حفاری را روغنکاری و خنک کند و نیز به مخزن نفتی ما آسیبی نرساند و راحت بتواند توسط پمپ های گل، پمپ شود یا به عبارتی دیگر گرانروی آن به اندازه ای باشد که فشار به پمپ های گل وارد نسازد .
گل های حفاری از طریق پمپ به رشته لوله های حفاری وارد می شود و با سرعت بسیار زیاد از سر نازل های مته به درون چاه می ریزد و از فضای بین رشته حفاری و دیواره چاه (فضای آنالوس) به سطح زمین منتقل می شود. وقتی که گل به سطح زمین می رسد گل قبل از بازگشت به مدار بر روی توری ها ریخته می شود که توسط آن ها ذراتی که در اثر حفاری سازند وارد گل شده اند خارج می شود. این توری ها بر اساس اندازه ذرات، مش بندی شده اند. به عنوان مثال برای جدا کردن، ذرات رس بر روی توری به نام shale shaker ریخته می شود و بعد در تانکی به نام mud tank ذخیره می شوند. بر اساس ترکیباتی که دارد تصفیه می شود و مجددا به مدار گردش گل باز می گردد.
از روی ترکیباتی که گل زمان خارج شدن از چاه دارد می توان تا حدود زیادی به مطالبی پیرامون چاه پی برد از آن جمله می توان از میزان گاز درون گل و یا میزان آب گل حفاری و نیز نوع جامداتی که در آن وجود دارند به اطلاعاتی هرچند مختصر ولی بسیار مهم پی برد .
با توجه به مطالبی که ذکر شد به خاطر اهمیت و حساسیتی که این مقوله دارد تلاش های بسیاری برای پیشرفت این صنعت می شود .
هدف از تشکیل مدیریت خدمات سیال حفاری:
مدیریت خدمات سیالات حفاری با هدف ارائه خدمات یکپارچه سیال حفاری و سرویس دهی بهتر به کارفرمایان محترم و جلب رضایت مشتریان تشکیل گردید.
هم اکنون این مدیریت با داشتن نیروهای متخصص و ماهر امر سرویس دهی به کلیه دستگاههای حفاری را در اقصی نقاط کشور بعهده دارد.

عمده فعالیتهای مدیریت خدمات سیالات حفاری:
1- برنامه ریزی برای مطالعات، پژوهش، شناسایی و بکارگیری انواع سیالات حفاری و ارتباط با منابع پژوهشی داخلی، خارجی، سازندگان و ارائه دهندگان مواد سیال حفاری با هدف ارائه ترکیبات سیالات جدید حفاری.
2- برنامه ریزی و پیش بینی های لازم جهت افزایش کارایی و نگهداری تجهیزات پالایش سیال حفاری.
3- برقراری ارتباط با شرکتهای متقاضی و همکاری در جهت کسب فن آوری روز و کسب سهم بیشتر از بازار.
4- برنامه ریزی با مدیریت بازرگانی برای سهولت و اطمینان از تامین به موقع مواد سیال حفاری با روشهای جدید برای اجرای پروژه های در حال و آتی.
5- نظارت بر روند اجرای فرایند های مختلف و مقایسه پیشرفت فعالیت هر کدام از ادارات تحت سرپرستی.
6- ساخت، پالایش و تنظیم پارامترهای سیال حفاری با کمترین هزینه بر اساس استانداردهای روز جهانی.
عملیات سیال حفاری:
عملیات سیال حفاری به منظور اجراء ، نظارت و ارائه خدمات سیال حفاری به شرکتهای مناطق نفت خیز جنوب، نفت مرکزی، اکتشاف، فلات قاره و پروژه های حفاری، و با هدف ارائه خدمات با کیفیت قابل قبول با رقباء و همچنین خط مشی با کیفیت بر اساس استاندارد های لازم فعالیت دارد
• اعزام سرپرستان و کارشناسان ارشد جهت نظارت ساخت سیال پایه آبی و روغنی ، جداره گذاری ، هرز روی سازند و بهسازی سیال .
• بازدیدهای دوره ای کارشناسان ارشد از دکلها .
• تهیه گزارشات پایانی چاههای حفاری شده .
• تشکیل جلسه ایزو و بررسی مستندات.
• پیگیری بازنگری کالیبراسیون در مدیریت سیال حفاری
• برنامه ریزی جهت آموزش پرسنل
• پیگیری نواقص ایمنی و بازسازی فنی
• درخواست و پیگیری کالا و سلوشن و ارسال آنها به دستگاهها
• بررسی حوادث و برنامه ریزی در جهت کاهش آنها
• بررسی درآمدها و بهره وری از دیدگاه بنگاه اقتصادی
اهداف کلان و چشم انداز مدیریت خدمات سیال حفاری:
– افزایش کمیت و کیفیت خدمات به کارفرمایان
– توسعه دانش مورد نیاز در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری
– توسعه مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها و اجرای فرایندهای سازمانی
– پرورش و ارتقاء سرمایه انسانی و شایسته سالاری
– ارتقاء ایمنی ، بهداشت و محیط زیست متناسب با استاداردهای بین المللی