میدان نفتی کبود

advanced divider

میدان نفتی کبود از میادین نفتی ایران است، که در شمال استان خوزستان، در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک قرار دارد این میدان در سال ١٣۵٠ کشف شده و تولید نفت از آن در سال ۱۳۸۳ آغاز گردیده است. هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت خام این میدان بطور متوسط معادل ۱۲ هزار بشکه در روز است. میدان نفتی کبود از میادین تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

در سال ۱۳۹۷ شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان کارفرمای اصلی در پروژه میدان نفتی کبود  با برگزاری مناقصه شرکت حفاری و اکتشاف انرژی گسترپارس( پدکس) از شرکتهای  زیر مجموعه هلدینگ انرژی گستر سینا ، را برنده اعلام نمود این پروژه در قالب یک بسته یک پارچه از طرح عملیات محور افزایش /نگهداشت تولید ۲۷ مخزن منتخب، شرکت ملی نفت می باشد .

اولین چاه تكمیل شده از طرح 28 مخزن، در میدان كبود تولیدی شده است. گزارش نفت آنلاین به نقل از NISOC ، مهندس احمد محمدی  اولین حلقه از چا های برنامه شده در طرح میدان کبود است که طبق زمانبندی مشخص شده، 20 فروردین سال جاری با دبی تقریبی بیش از 1000 بشکه در روز در مخزن بنگستان تولیدی شده است.وی افزود: کسب حداکثری اطلاعات جدید از گستره و ابعاد مخزنی میدان کبود،  بررسی پتانسیل تولید سازند ایلام مخزن بنگستان این میدان، رعایت الزامات زیست محیطی و مدیریت پسماند، انتقال تجربیات و دانش شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به بدنه خصوصی صنعت نفت، مهمترین دستاورد حفاری موفق این حلقه چاه است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اتمام موفقیت آمیز عملیات حفاری این چاه در طلیعه سال جهش تولید را نوید بخش توسعه فعالیت های صنعت نفت با مشارکت بخش خصوصی توانمند ایرانی دانست و افزود: با برنامه ریزی انجام شده در نیمه نخست امسال، شاهد پیشرفت کار در سایر حوزه های طرح نگهداشت و افزایش تولید از جمله اهواز، منصوری، گچساران و مارون نیز خواهیم بود.طرح کبود از مجموعه طرح های نگهداشت و افزایش تولید مناطق نفت خیز است که در بخش تحت الارض شامل حفاری 4 حلقه چاه در مخزن آسماری و 4 حلقه چاه در مخزن بنگستان است. میدان کبود واقع در استان ایلام از میادین تحت سرپرستی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است. در راستای اجرای پروژه مذکور کارفرمای اصلی (شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب)  قسمتی از پروژه را به شرکت پدکس واگذار نموده و متعاقبا کارفرمای محترم  ضمن دعوت از شرکت های دارای صلاحیت اقدام به برگزاری مناقصه نمود که شرکت خدمات حفاری گیاه چسب کیش  با عنایت به سوابق،امکانات و تجارب کافی و با توجه به اخذ حداکثر امتیازات لازم و با ارائه بهترین قیمت در مناقصه برنده ودرمرداد ماه سال 1398 قرارداد لازم در دو بخش تامین مواد شیمیایی و سیالات حفاری و ارایه خدمات فنی مهندسی  منعقد گردیداین پروژه در اواخر سال 1399 قبل از برنامه زمان بندی شده در قرارداد با بهترین شرایط به اتمام رسیده و مورد تأیید و تقدیر کارفرما قرار گرفت.

advanced divider