ميدان گازِِي كيش

advanced divider

حفاری چاه های توسعه ای در کیش؛ دومین قطب گازی خلیج فارس

وجود مخزن گازی در زیر جزیره کیش با انجام عملیات لرزه نگاری در سال ۱۹۶۸ میلادی گمانه زده شد، اما سرانجام در سال ۱۳۸۳ مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تلاش شرکت ملی حفاری و با بکارگیری دستگاه حفاری ۶۷ فتح، در عمق چهار هزار متری از سطح زمین، مخزن گازی کیش را ثبت و اعلام کرد.

توسعه میدان کیش از سال 1386 با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است؛ شرکت ملی حفاری ایران، حفر 12 حلقه چاه توسعه‌ای و یک حلقه چاه تعمیری را در این طرح با به کارگیری دستگاه‌های حفاری خشکی 54 و 61 فتح روی دو کلاستر A و B در دست اجرا دارد؛ متراژ نهایی حفاری در چاه‌های میدان گازی کیش به حدود 60 هزار متر می‌رسد.، برنامه توسعه میدان گازی کیش در سه فاز پیش بینی شده است و عملیات تکمیل چاه های حفاری شده در راستای اجرایی شدن فاز نخست توسعه این میدان انجام می شود.

طرح توسعه میدان گازی کیش با هدف انتقال گاز تولیدی از این میدان به وسیله خطوط لوله زیرزمینی و دریایی و انتقال گاز ترش به پالایشگاه گاز (واقع در منطقه گرزه)، همچنین فرآورش گاز ترش در پالایشگاه به منظور تولید گاز سبک برای صادرات و یا مصارف داخلی در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد.

میدان گازی کیش در ٣٠ کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد و پس از میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی خلیج فارس به شمار می رود.

advanced divider